De workflow van GorillaIT

Karooda, het low-code platform van GorillaIT, maakt niet alleen data georiënteerde schermen, maar ook workflow-georiënteerde schermen met de volgende functionaliteiten:

  • Workflowmodeller
  • Werkvoorraadoverzichten
  • Dashboards

Masters in software development

Workflow

Individuen en interactie boven processen en tools

Karooda, het low-code platform van GorillaIT, maakt niet alleen data georiënteerde schermen, maar ook workflow-georiënteerde schermen. De gegenereerde applicatie biedt dan de volgende functionaliteiten aan de gebruikers:

  • Het maken/testen/aanpassen van workflows door gebruikers (vaak de workflow-administrator).
  • Werkvoorraad-overzicht voor gebruikers.
  • Het behandelen van activiteiten (door gebruikers).
workflowmodel

NB. De workflow modeller wordt deel van de applicatie. Dat stelt de ‘business’ in staat zelf de workflow aan te passen (mits daarvoor rechten zijn verkregen). Opnieuw uitrollen is dus niet noodzakelijk.

Functionaliteiten

Door het modeleren van bovenstaande ORM-constructie herkent Karooda dat, in bovenstaand geval, de Entiteit “Call” een proces ondergaat en programmeert automatisch de volgende onderdelen:

1. Een workflowmodeller

Door middel van een transactietabel wordt aangegeven wat processtappen zijn en wat de volgorde is waarin ze worden doorlopen. Daarbij wordt rekening gehouden met resultaten uit een processtap die invloed hebben op de keuze van vervolgstappen.

Met de modeler wordt een model (transactietabel) gevuld met:

  • Activiteiten of processtappen, die betrekking hebben op de entiteit.
  • Mogelijke statussen voor een Entiteit.
    Meer dan 1 status per Entiteit mogelijk.
  • Business rules.
  • Rollen/gebruikersgroepen: per activiteit kan worden aangegeven door welke rol/gebruikersgroep deze activiteit uitgevoerd kan worden.
workflow2

2. Een werkvoorraad-overzicht

Gebruikers van de applicatie krijgen een werkvoorraad-overzicht: dat is een overzicht waarin zij de activiteiten zien die zij kunnen/moeten uitvoeren:

  • Een titel van de activiteit.
  • De details van de activiteit.
  • De gewenste startdatum.
  • Wie de behandelaar is.
  • Et cetera.
werkvoorraad to do lijst

3. Een dashboard

  • Een overzicht waar grafisch af te lezen is welke workflows in een bepaalde status in behandeling zijn.
  • Een en ander werkt voor taakverdeling, inzicht in workload per groep (bijv. sales) en is daarmee ook bevorderlijk voor functiescheiding.

Er is een entiteit die zich in een bepaalde fase van ontwikkeling kan bevinden: dat wordt aangegeven via “status”. Gedurende de periode dat een status geldig is worden één of meer processtappen uitgevoerd met een bepaald resultaat als gevolg. Dat resultaat beïnvloedt de keuze van vervolgstap(pen).

dashboard2

Voorbeeld van de workflow

Entiteit: Call.

  • Status 1: Call is in behandeling bij Servicedesk.
    • Activiteit 1: First line support.
      • Optie 1: Probleem is opgelost. De workflow wordt afgebroken.
      • Optie 2: Probleem is moeilijker en wordt door gestuurd naar second line support (activiteit 2).
    • Activiteit 2: Second line support.
    • Activiteit 3: Third line support.
  • Status 2: Probleem is opgelost.
  • Et cetera.

Geïnteresseerd?

Graag kijken wij samen met u naar een of meer processen uit uw organisatie. Ter plekke modelleren wij dat samen met één of meer medewerkers van de organisatie en is een werkende basisapplicatie gegenereerd. Op basis daarvan spreken we af welk advies of welk voorstel u wilt.

model based software generation

Wendbare organisaties door